Ruben Risholm, Elysiums dotter, 2023

Konst / Utställning

Ruben Risholm frigör varelser ur trädens stammar

Ruben Risholm
Jag följer dig likaså med glada steg
Coulisse Gallery
2024.02.16–2024.03.16

Stockholm/Kristinehamn: Dubbelt aktuella konstnären Ruben Risholm låter trädens egna unika utseenden synas i sina skulpturer, som träder fram ur stockar med sprickor och skavanker.

”I follow You likewise with joyful steps
and do not leave You,
my Life, my Light.
Pursue your journey,
and don’t stop,
continue to draw me on, to push me, to urge me.”

Jag följer dig likaså med glada steg, titeln på konstnären Ruben Risholms kommande utställning på Coulisse Gallery i Stockholm, kommer från en aria i Johannespassionen av kompositören Johann Sebastian Bach.

– Det är ett religiöst körverk från 1724 som utgår från Johannesevangeliet. Arian, som här är översatt till engelska från tyska, är från början av verket och är väldigt glad. Jag tycker det finns en fin känsla av hänförelse i sången, men också något ödesmättat i att vi alla vet vad som hände sedan, säger Ruben Risholm.

Jag följer dig likaså med glada steg är hans första utställning i Stockholm. Parallellt visas han även på Kristinehamns konstmuseum där han har utsetts till årets stipendiat, och Art Notes mest trogna läsare kanske känner igen hans namn från Ida Theréns text om Göteborgsgalleriet Thomassens samlingsutställning Spring Break våren 2023. Träskulpturen Längtan, avståndet och såren vi får på vägen fick Therén att tänka på såväl Lena Cronqvists ensamma barn som Bror Hjorts grovt tillyxade verk ”där det ofta går att ana hur verktyget slagit emot träet.”


”Jag vill inte att min konst bara ska kunna ge något till de som är insatta i konstvärlden. Jag hoppas att en betraktare vill möta skulpturerna, kanske se dem i ögonen utan att behöva analysera så mycket.”

Ruben Risholm


Ruben Risholm

Ruben Risholm, Elysiums dotter, 2023

Ruben Risholm, Upplös mitt hjärta i floder av tårar, 2023

– Jag tycker om att det går att se att mina verk funnits inuti träden och blottlagts med hjälp av verktygen. I Längtan avståndet och såren vi får på vägen har begränsningarna i ekstammens dimensioner samspelat i den hoptryckta kroppshållningen, en begränsning som jag tycker är fin.

På Coulisse Gallery kommer det att finnas verk som precis som utställningen har fått sin titel efter en aria i Bachs Johannespassionen [Upplös mitt hjärta i floder av tårar], en annan [Elysiums dotter] är från en rad ur Friedrich Schillers dikt An die freude, som Ludwig van Beethoven tonsatt i avslutningen av sin nionde symfoni. Den klassiska musiken klingar genom verken, liksom de varierande träslagen: alm, ask, lind, körsbär, fågelbär, oxel och björk.

Har materialen någon specifik betydelse för dig?

– Träden har väldigt stor betydelse för mig. Jag jobbar aldrig med limmat trä utan bara med stockar som spricker och har olika skavanker. Det gör att verken verkligen kommer ur träden. Varje träd har sitt eget utseende, som syns i verken. Flera av de träslag jag använder har också en viktig kulturbärande roll, som ask, alm och ek. De flesta träd jag arbetar med har dött av naturliga orsaker, och almarna har oftast dött i almsjukan.

Nästan alla verken är skapade i vad Risholm själv beskriver som ett kontinuum: varje verk leder till nästa, någon del av ett färdigt verk tas med in i ett nytt.

– Jag är inte ett dugg konceptuell. När jag får en idé om ett verk försöker jag att inte ifrågasätta den. Samtidigt läser jag om forntida kulturer och intresserar mig bland annat för gamla kristna mystiska texter, och det påverkar mig naturligtvis. När jag kommer till Stockholm går jag till Medelhavsmuseet, jag har årskort där. Det är något fint med sådant som är riktigt gammalt, för samtidigt som det representerar vårt ursprung finns det så mycket som vi inte känner till – de artefakter och texter som finns kvar representerar en sådan liten del av den värld som de kommer från.

När alla verk till utställningen var klara skrev Risholm en kort text om dem, som bland annat förklarar att det pågår "ett stort äventyr, en resa till gudarnas land". Men vad det handlar om vet han inte riktigt själv.

– Det finns ett slags fragmentarisk berättelse som knyter samman verken – jag arbetar väldigt intuitivt och när jag skrev texten kändes det som att det var så det låg till. Om det är sant får man kanske själv avgöra.

Utställningen i Stockholm visas alltså parallellt med stipendiatutställningen på Kristinehamns konstmuseum. Arbetet med verken har däremot skett på landet i Bohuslän.

– Träden har vuxit i trakten och sammanhanget där är viktigt för att jag ska kunna skapa mina skulpturer, både människorna och naturen. Jag vill inte att min konst bara ska kunna ge något till de som är insatta i konstvärlden. Jag hoppas att en betraktare vill möta skulpturerna, kanske se dem i ögonen utan att behöva analysera så mycket. Förhoppningsvis finns det något jag kan dela med den som är intresserad av att se på skulpturerna, kanske något allmänmänskligt. 


Karolina Modig

Ruben Risholm, Upplös mitt hjärta i floder av tårar, 2023

Ruben Risholm, Upplös mitt hjärta i floder av tårar, 2023

Visa alla artiklar inom Konst / Utställning